13 maart 2007

Deeside College: Life Assessments 13 maart 2007

Vandaag zijn we op het Coleg Glannau Dyfrdwy uitgenodigd om assessments bij te wonen!

Assessments vinden plaats om het bewijsmateriaal dat de leerling heeft verzameld in zijn of haar portfolio, officieel te erkennen. Het assessment wordt uitgevoerd door een assessor.

Voorafgaand aan het assessment wordt een ‘pre course questionnaire’ afgenomen bij wijze van intake. Een assessment op een onderdeel van de opleiding duurt gemiddeld zo’n 1,5 uur en omvat methoden als observatie van gedrag (belangrijk maar kan lang duren!), (kennis)vragen aan de kandidaat, vragen om uitleg, beoordelen van verslagen/rapporten, vaststellen van getuigenverklaringen, beoordelen van opdrachten, enzovoorts.

Iedere leerling heeft zijn of haar eigen opleidingsafhankelijke portfolio waarin het bewijsmateriaal wordt verzameld. Dit geeft na erkenning door een assessor recht op (deel)certificaten en uiteindelijk, wanneer het hele portfolio is gevuld en op alle onderdelen erkend is, op een National Vocational Qualification of te wel een MBO diploma.

De instantie die de diploma’s uitgeeft en ook verantwoordelijk is voor de inhoud van de het beroepsonderwijs is: “City & Guilds”. Zie hun banner hierboven, je kunt ze het best vergelijken met onze 18 branche gerichte kenniscentra. Meer informatie over hen vind je: hier; informatie op hun website over Logistieke Opleidingen vind je: hier, er is zelfs informatie over een postale opleiding te downloaden, goed voor de Royal Mail!Naast de blanco Portfolio voor “Level 2 NVQ in Retail Operations” die ik van het Deeside College heb gekregen, vormt deze website een bron van inspiratie!

Assessoren kunnen worden gecontroleerd door een “internal verifier”, te vergelijken met een BPV’er bij ons. De internal verifier kan er (soms) bij komen zitten of een portfolio van een student opvragen om bewijsmateriaal te verifiëren: “Beschikt de leerling inderdaad over de ‘erkende’ competenties?”.

Dan is er nog de external verifier, die checkt of een school de voorgeschreven (onderwijs)normen haalt. In het verlengde hiervan wordt een school ingedeeld in ‘grades’: 1, 2, 3 of 4. Grade 4 is het slechtste wat een ‘slechte’ school kan overkomen. Het Deeside College is onlangs ingedeeld in grade 1, beter kan niet!

‘Grades’ spelen een rol bij de verdeling van overheidsgeld dat scholen kunnen krijgen voor b.v. speciale projecten. Een school die het slecht doet krijgt minder geld.
Aardig om hier te vermelden is dat de input financiering hier niet is gekoppeld aan een peildatum voor het aantal ingeschreven leerlingen, maar aan de opleidingsduur van een opleiding (semester/jaar). Het komt erop neer dat men niet meer geld krijgt naarmate een leerling langer over over zijn of haar opleiding doet zoals bij ons!

De assessments die we te zien krijgen zijn op niveau 2 (NVQ2) wat gelijk staat aan ons niveau 2 (MBO2). In niveau 1 wordt niet apart onderwezen. In plaats daarvan geeft men hier ‘Basic- of Key Skills’ die basisvaardigheden omvatten die iedere werknemer moet beheersen. Deze basisvaardigheden worden afhankelijk van de soort opleiding (vanaf NVQ2 of VRQ2) als modules toegevoegd voor zover nodig. Het maken van verslagen, lezen, spellen van b.v. technische woorden, communicatie en basiskennis computers, zijn voorbeelden van Basic Skills.

Naast deze Basic Skills kunnen afhankelijk van de eisen die de werkpraktijk stelt, z.g. “Generic Skills” modulair aan een opleiding worden toegevoegd. Een voorbeeld van zo’n generic skill is klantvriendelijkheid die als module voor elke opleiding in de basis (niet in de werkpraktijk) gelijk (= generic) kan zijn.

Geen opmerkingen: