16 maart 2007

Airbus, vrijdag 16 maart 2007!

Even hing het aan een zijden draadje maar we zijn er ….. Airbus! Op het moment dat we er zijn wordt in de Airbus vestigingen in Duistland, Frankrijk en Spanje gestaakt. Vanwege de uitgestelde productie van de A 380 en daarmee gepaard gaande verlies, een A 380 kost een slordige 250 miljoen euro, staan er bij Airbus 10.000 banen op de tocht.

De productie hal die we bezoeken is de East Factory die je vanaf de Broughton Shopping Mall kunt zien liggen. Hier worden de vleugels voor de kleinere Airbus typen gefabriceerd. Voor de productie van de vleugels van de A 380 is vanwege de spanwijdte een aparte hal neergezet, de West Factory. De East Factory is een plek met een historisch verleden. Vroeger werden hier bommenwerpers gefabriceerd die tijdens de tweede wereld oorlog werden gebruikt.

De in de East Factory geproduceerde vleugels worden m.b.v. de Beluga, een speciaal voor dit doel ontworpen vrachtvliegtuig van Airbus, naar Toulouse in Frankrijk gevlogen. Daar worden de Airbus toestellen in elkaar gezet. Van deze Beluga vliegen er 5 rond, die soms 3x op een dag heen en weer vliegen van Broughton naar Toulouse en terug. Op het moment dat we hier aankwamen scheerde zo’n Beluga bij de ingang volkomen onverwacht laag over ons heen!

Afgelopen maandag hebben we de leerlingen van Airbus op het Deeside College al aan het werk gezien. Zoals gezegd leren ze daar, op school, in een werkomgeving de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een vliegtuigvleugel te produceren. Ze moeten daarvoor allerlei werkstukken produceren die als bewijs moeten gelden voor hun portfolio. In de werkplaats op school staat een vleugel van een Airbus toestel en zelfs 3 vliegtuigen waaraan ‘gesleuteld’ kan worden.

Hier in Broughton studeren 550 leerlingen in de werkpraktijk verder in een duaal (leer-werk) traject. De helft daarvan op MBO niveau de andere helft op hoger niveau. Deze laatste groep vormt de eigen kweek Airbus ingenieurs.

Na de basistraining van 12 maanden op het Deeside College studeren en werken de MBO’ers hier verder voor hun MBO3 en -4. Er wordt onder supervisie aan de vleugels gewerkt. Werkende wijs verzamelen ze de bewijzen voor hun niveau 3 en 4 portfolio’s en daarmee hun erkenning als gediplomeerd (leidinggevend) vakman.

Airbus is een tijd gestopt met dit apprentice programma. Daar zijn ze op teruggekomen. Het niveau van vakmanschap daalde met rasse schreden! Het leer/werk traject voor leerlingen is als gevolg weer ingevoerd. Nu stromen er hier voor het werk aan de Airbus vleugels jaarlijks 100 leerlingen in. Het hele systeem levert vakmensen van hoog niveau op die overal zeer gewenst zijn. Er wordt dan ook gevochten om de leerwerktrajecten bij Airbus en het verloop is gering.

Kennis wordt bijna uitsluitend vergaard door e-learning. Als afsluiting wordt altijd een test afgenomen die in het portfolio als bewijsvoering (certificering) kan worden opgenomen. De lokalen waar dit gebeurt grenzen aan de werkhallen waarin de (deel) productieprocessen worden uitgevoerd. Praktijk en de theorie liggen heel dicht bij elkaar!

Na Indesit is het interessant om dit industrieel proces te mogen zien. Vergeleken met een vliegtuigvleugel is een wasmachine schijnbaar een peulenschil. Een apparaat wat je als bouwpakket mee naar huis kunt nemen om zelf in elkaar te zetten wat natuurlijk niet waar is! Maar de productie van een vliegtuigvleugel is wel een imposant schouwspel. Draaibanken van 4 cricketvelden groot, die de basis van een vleugel frasen, imposante machines waarin je met goed zoeken nog mensen kunt waarnemen en een hal zo groot dat je het eind ervan niet kunt zien. En het eindproduct een compleet per klant afgewerkte vleugel: gelakt en al, inclusief elektronische en hydraulische systemen.

Meer foto's van het bezoek aan Airbus vind je: hier.

Geen opmerkingen: