13 maart 2007

Broughton Shopping Park, dinsdag 13 maart

Tesco, Gap, W.H. Smith (book store), DB Sports, Boots, Clarks, Next, …. In de ochtend bezoeken we een groot Retailpark/Shopping Park grenzend aan de site van Airbus. Het Deeside College heeft niet alleen banden met de beheerder van het Retailpark, maar veel van de hier gevestigde bedrijven zitten net zoals Airbus in het eerder genoemde bedrijven netwerk van het Deeside College. Naast een kijkje achter de schermen wordt dit bezoek zo een werkplekgericht vervolg op wat we gisteren gezien, en uitgelegd hebben gekregen over competentiegericht leren in de U.K.!

Lesley Rasmussen de assistant business manager van het Deeside College die tijdens de hele reis ons aanspreekpunt is en ons overal begeleid en introduceert en de Parkmanager Colin Gilligan, leiden ons rond en stellen ons voor aan de winkelmanagers. Op de foto hieronder zijn ze in gesprek met Kai de Jager van het NCvB (rechts) die de reis heeft georganiseerd. Meer foto'svan deze dag vind je: hier.

Tesco
Met 2000 winkels is Tesco de grootste supermarktketen in de UK. De vestiging hier is een z.g.n. Superstore waar 300 tot 400 mensen werken. De winkel is 24 uur per dag open behalve op zondag dan gelden er wettelijk vastgestelde beperkte openingstijden (van 10 tot 17!). Alleen ’s nachts al werken er gemiddeld 100 man personeel om de supermarkt draaiende te houden! In Europa en de rest van de wereld heeft Tesco 300 winkels en in juni 2007 worden de eerste Express Stores in de Verenigde Staten geopend. Deze uitgeklede variant van het oorspronkelijke concept zien we ook in Nederland steeds meer verschijnen. Zo tank ikzelf al tijden bij Shell Express, een zelfbedieningsvariant van Shell zonder shop die stukken goedkoper is dan de normale Shellpomp. Hier in Engeland en Wales zie je veel van deze Express formules. Ook het hotel in Chester waar we verblijven is er zo een, Express Hotel van Holliday Inn!

De bedrijfsvoering bij Tesco draait om de volgende 4 kernwaarden bijeengebracht in wat ze het “Steering Wheel” noemen: People, Customers, Operations en Finance. In de personeelsruimte achter de zaak zijn vier muren gereserveerd, voor elk besturingsprincipe een. Hier worden de cijfers en ontwikkelingen voor het personeel zichtbaar bijgehouden.

De floormanager James licht toe hoe het personeel wordt opgeleid en pieken in de werkdruk (flexibel) worden opgevangen. Niet elke werkdag of tijdstip op de dag is even druk en ook zij hebben b.v. een Kerst- en Nieuwjaarspiek waarin het winkelende publiek massaal de winkel bezoekt!

NVQ’s: National Vocational Qualifications
Voordat ze de werkvloer op mogen krijgt iedereen een introductie. Daarin zitten ook onderwerpen als b.v. persoonlijke verzorging. Vervolgens krijgt iedereen een interne cursus op MBO-niveau wat ze hier een NVQ noemen. Er zijn cursussen op niveau 2 en 3, waarbij niveau 3 opleidt tot section manager. De cursusmaterialen zijn gemaakt door het hoofdkantoor in Chesham. De opleidingen worden op de werkvloer gegeven door het winkelpersoneel zelf incluis de managers. Het hele systeem is ontwikkeld als passend voor binnen de eigen organisatie en geeft de “best practice” binnen Tesco weer. De opzet, inhoud en uitvoering van het opleidingsprogramma komt wel overeen met wat we eerder aan materiaal en uitleg hebben gezien op het Deeside College. De opleiding leidt niet tot een officieel erkend diploma. Maar omdat Tesco zo groot is zet zij de standaard voor de supermarktwereld binnen de UK. Met een kwalificatie van Tesco kun je 'overal' terecht!

Elke student krijgt een eigen werkboek dat toegespitst is op het werk binnen een bepaalde afdeling. In dit werkboek is de kennis en zijn de vaardigheden en competenties per afdeling op MBO niveau omschreven en uitgewerkt. Voordat zelfstandig op een afdeling gewerkt mag worden moet alles in dit werkboek zijn uitgevoerd en gevalideerd. Uiteindelijk leidt dit tot een individueel Portfolio met bewijsmateriaal dat zowel de kennis als de vaardigheden en competenties nodig om op een afdeling te werken worden beheerst. We hebben een aantal van deze werkboeken/portfolio's waarin b.v. ook scenario's voor het afnemen van de bijhorende assenssments nodig voor de validering zijn opgenomen kunnen bekijken. Ik vond ze praktijkgericht, indrukwekkend en goed uitgevoerd.

Binnen Tesco zijn ook mogelijkheden om door te stromen en zich te bekwamen in leiderschap. Er is een speciaal programma voor management en leiderschapsskills. Hierbinnen worden 9 leiderschapsstijlen onderscheiden die afhankelijk van op welke afdeling men werkt, in meer of mindere mate moeten worden beheerst.

GAP
Trendy kledingzaak voor jong en oud! Ook hier krijgen we toelichting over de manier waarop op de werkplek = de winkelvloer wordt opgeleid. Ook de assessments worden uitgevoerd op de werkplek.

Elke dag wordt begonnen met een korte werkbespreking. Iedereen weet wat zijn doelen voor die dag en voor de langere termijn zijn. Beoordeling vindt overeenkomstig de behaalde doelstellingen plaats. Tijdens de kerst zijn bonussen van ₤500 haalbaar.

Er zijn verschillende opleidingsniveaus mogelijk en doorstroming wordt gestimuleerd. Beloning op basis van competenties (behaalde kwalificaties) is mogelijk maar mede onder invloed van de Amerikaanse wortels van het bedrijf niet gebruikelijk.

Geen opmerkingen: